Introduktion till alla inställningar på blogg.se

Svårighetsgrad:Enkel

Gillade du den här guiden?

Om du tycker guiden var kass så skriv det i kommentarsfältet! :)

Video transcript

Hej och välkomna till Bloggdesignskolan.se,

I den här guiden ska vi kolla lite mer på inställningarna som finns på din blogg på bloggportalen Blogg.se.

Nu har jag precis loggat in i administrationssystemet så jag klickar på inställningar. Så kollar vi på första fliken , blogginställningar.
Då har vi bloggnamn här. Bloggnamnet här är det samma som står här uppe och det är även detsamma, det är titeln på din blogg och det kommer även synas på Google. Och det här är titeln. Det här är ju min huvudsida bloggdesignskolan.se men det är rätt smart att fundera lite kring titeln. Gärna att man lägger in lite nyckelord som man vet att personer söker på. Om det är en personlig blogg och du vill att personer ska hitta den när de söker på ditt namn så är det bara att få med sitt namn här under bloggnamn.

- Bloggdesign, och sen kanske Bloggmarknadsföring. Ah, tråkigt. Vi skriver bara bloggdesign.

Beskrivning här, det är beskrivningen din blogg kommer få. Och samma sak här. Det är beskrivningen som syns på Google när man söker på din blogg. Också lite värt att tänka på.

Kategorier är egentligen för att synas på Blogg.se-portalen. Ibland promotar de ju vissa bloggar. Jag skulle ta något med utbildning eller liknande. Få se vad det finns här.

- Inredning och design.

För att då kan blogg.se enklare göra reklam för dig.

Blogginställningar, vill du granska kommentarer?
Lösenordsskydda din blogg. Vill du att enbart vissa ska få läsa din inlägg så kan man lägga till användarnamn och lösenord för det.

Här har du också, om det kommer kommentarer på din blogg och du vill att det ska skickas direkt till din e-post, när det väl har kommenterats så klickar du för där med.
Det vill inte jag, för det kan ju rätt lätt bli lite spamigt.

Här nere har vi om man vill koppla så man har ett eget domännamn. T.ex om man vill ha bloggdesignskolansblogg.se så skriver man in det här. Men man måste göra lite mer ändringar, man måste köpa den här adressen o lite mer. Ah, jag kommer göra en guide om det lite senare

Så går vi till profil-fliken. Här är lite småinfo där du kan ladda upp en bild. Lägger du upp saker här så kommer det synnas på din blogg under OM här

Moderering.
Blockera otrevliga kommentarer är förbockat här och då är det Blogg.se som har ett eget spamfilter med en massa, ahh, när det skrivs en massa ord som blogg.se inte tycker är lämpliga så försvinner den kommentaren.

Om du har en person som irriterar dig och skriver en massa jobbiga saker, så kan man ta den personens IP-adress och skriva in här.

Textfilter är specifika ord som du. Alltså, ord i kommentarer så kommer heller de publiceras.

Kontoinställningar. Förnamn och efternamn.
Ahh, det vet jag inte om det är värt att skriva in.
Det här är mer om du är inloggad på din blogg och så går du in på en annan blogg och kommenterar så kommer information härifrån visas. Som en bild här på dig.
Och här om du har fler bloggar så kan man välja vilken profil man vill ska synas som namn på den kommentaren som man skriver på en annan blogg.

Ändra lösenordet: inga konstigheter.

Som ni ser så finns det under varje flik -> där man kan ta bort bloggen. Lite känslig knapp men men.

Ahh, jag tror det var allt. Har ni några frågor så kommentera.

Ha det gött.