Installera Google analytics på din blogg

Hej och välkomna till Bloggdesignskolan.se

I den här guiden ska jag visa er hur man installerar Google Analytics på er blogg.
Kort förklarat vad Google analytics är så är det ett statistikverktyg där man får ut grymt mycket bra information om sina besökare. Det kan vara allt från vart de kommer ifrån, om de klickat på en länk för att komma till er sida och var den länken fanns. Ja, det är verkligen jättemycket information så jag tycker verkligen att ni ska gå igenom den här guiden och installera Google Analytics. Ni kommer älska det!

Men vi sätter igång. Som ni ser så har jag två flikar uppe. En med administrationsverktyget på Blogg.se och en här på Google.se/analytics.

Om ni inte har ett Google konto, har man Gmail eller ett konto på Youtube så har man ett konto på Google-konto och då kan ni logga in med dem uppgifterna, annars får man skapa det.
Eftersom jag har ett konto på youtube, eftersom jag även laddar upp videorna där så finns jag med i Googles databas. Så jag behöver bara logga in här. Skrev jag fel lösenord.

Det första man måste göra är att registerar sig på Google Analytics. Klickar registrera.
Kontonamn: Bloggdesignskolan kallar jag det. Det spelar mindre roll vad ni väljer, det är bara för att komma ihåg.
Här är däremot väldigt viktigt - att ni skriver in rätt adress till er blogg.
- Sverige.
- Branschkategori är heller inte något viktigt, så välj bara någonting.
- Det här tycker jag heller inte ni behöver fundera för mycket på.
- Vi skapar kontot.

Då har vi skapat kontot här och det viktiga är att den här tracking koden. Det är koden som gör att all information om era besökare sparas. Så den här koden sparar vi. Som ni ser har jag även förklickat att det är för "En enstaka domän", ni behöver inte bry er om det heller. Det andra är för specialfall.

Jag klickade på CRTL + C för att kopiera den här koden. Så går vi in i den andra fliken i administrationssystemet. Klickar på Design och nu ska vi kopiera in den här koden på er blogg.
O då ska den här koden in precis innan den här avslutningstaggen </head>. När det är / i taggen så är det avslutningstaggen, ni ser att det även finns en starttagg <head> men det är innan </head> koden ska klistras in.
Om ni klickar enter, en eller två gånger spelar ingen roll, så det är ingen skillnad mellan en eller två enter.
I alla fall, vi fortsätter klistra in koden. Så får man klicka på Publicera Ändring.

Så får man gå till Inläggsidan. Det är viktigt att ni lägger in Google Analytics-koden på alla sidor annars trackas bara besökarna på de sidor ni lagt in dem på.

Går till Arkiv.

Sådär ni ligger koden på alla sidor här. Går jag tillbaka till Google Analytics här och så sparar vi.
Lyckades står det här uppe. Ska vi gå till min blogg.

Sådär nu ska jag ha trackats så om vi går till startsidan på Google Analytics och så under RealTid, det är en beta-version, så kan vi se hur många besökare som är inne just nu. O då ser vi att det är en person, vilket är jag själv, och man ser att jag sitter i Linköping.

Jag kommer göra lite fler guider om Google Analytics och om hur man använder det bäst, men det är under Standardrapporter som man hittar mest information.

Jag hoppas det här hjälpte er någonting och om ni har några frågor så skriv i kommentarsfältet nedan.

Ha en bra dag. Hej då